Met de deuren en ramen open

Binnen, maar ook buiten school ligt er een hele wereld te wachten op de kinderen. Deze wereld betrekken we bij ons onderwijs; in onze lessen, thema’s en projecten en in de activiteiten binnen en buiten de school.

Rondom de school hebben we in 2014 een avonturenplein aangelegd met verschillende activiteitenzones: een actieplein met uitdagende klimtoestellen, een pluktuin met fruitbomen en –struiken (de appels en noten gebruiken we natuurlijk voor het bakken van appeltaart), een droge rivierbedding mét waterpomp, een plas- en draszone met kikkerdril en  ander waterleven, zones om te spelen en zones om tot rust te komen en waar je met elkaar kunt praten of een boek (voor)lezen. Ook is er een buitenpodium voor (spontane) optredens en een kring van zitelementen waar je met je hele klas een buitenactiviteit kunt doen. 

Vlak bij de school ligt het uitdagende Henri Dunantpark met dierenboerderij de Splinter. We gebruiken het park bij ons bewegingsonderwijs (sport en spel), natuuronderwijs (er is o.a. een bomen-leerpad uitgezet), projecten (zoals het kunst- en cultuurproject Supertoll, dat u nog steeds kunt bezichtigen in het park) en burgerschapsactiviteiten (bijvoorbeeld de grote voorjaarsschoonmaak, waarbij we met de leerlingen zwerfvuil opruimen in en om het park).

Ook voor de culturele en kunstzinnige vorming kijken we over de grenzen van ons schoolplein heen. Bezoek aan musea, theater of tentoonstelling en het verzorgen of bijwonen van een activiteit voor de bewoners van het dichtbijgelegen bejaardenhuis, zijn hier enkele voorbeelden van. Zo halen we de wereld buiten voor de kinderen “naar binnen”.